T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI Manisa İl Sağlık Müdürlüğü

T.C. Sağlık Bakanlığı
Manisa İl Sağlık Müdürlüğü

Facebook Twitter Google Plus Linkedin

EVDE KAL SAĞLIKLI BESLEN / EVDE KAL HAREKETSİZ KALMA

Güncelleme Tarihi: 12/05/2020

Yeni tip Koronavirüs (covid-19) salgını tedbirleri kapsamında mümkün olduğunca evlerinizde kalıp virüsle temas etmemek ya da var olan virüsü yaymamak amacıyla (özellikle 20 yaş altı) ve ayrıca hastalığın daha kötü seyredebildiğine işaret edilerek 65 yaş ve üstü ile kronik rahatsızlığı olan ileri yaştaki sokağa çıkmaları yasaklanan vatandaşların bugünlerde sabırlı olup evde kalarak kendilerini izole etmeleri çok büyük önem arz etmektedir.

Ancak söz konusu bu kişiler ve evde kal çağrısına uyarak kendisini evde izole eden tüm vatandaşlarımızın evde geçirdikleri bu uzun süre zarfında hareketsiz kalmaları ve beslenme alışkanlıklarındaki değişikliklere bağlı olarak kas gruplarında görülebilecek zayıflıklar ile kilo alma problemleri gibi birtakım sağlık problemleri yaşayabilecekleri unutulmamalıdır.

Bu kapsamda gerek Koronavirüs‘e (Covid-19) karşı gerekse evde kalmanın sağlığınız üzerinde oluşturabileceği olumsuzluklara karşı korunmada çok kalorili, şekerli ve karbonhidratlı beslenmek yerine daha çok protein, taze sebze meyve ağırlıklı besin tüketmek gibi basit bağışıklığı güçlendirici önerileri de içeren, kilo alımını önleyen sağlıklı beslenme önerileri ile düzenli ev egzersiz programlarının uygulanabilirliği hayati önem kazanmıştır.

Böylelikle hem bağışıklığınızı güçlendirecek, hem de egzersizin psikolojik faydasından yararlanarak moral motivasyonunuzu attıracak en önemlisi de kalp ve damar sağlığınıza olumlu katkılar sağlayacaksınız.

 

Evde hangi egzersizleri yapmalıyız?

  • Bazı denge, esneme, germe ve aerobik egzersizlerini güvenilir internet kaynaklarından bulacağınız videolar eşliğinde yapabilirsiniz.
  • Evde oturarak çalışıyor iseniz masa başı oturma pozisyonuna dikkat ederek, basit masa başı egzersizlerini uygulayabilirsiniz.
  • Hareketli bir müzik eşliğinde aileniz ile birlikte dans edebilir, ip atlayabilirsiniz.
  • Evinizde merdiven bulunuyor ise kontrollü bir şekilde merdiven inip çıkabilirsiniz.
  • Uzun süre aynı yerde oturup kalmayarak ara ara ayağa kalkıp evin içinde hiç olmazsa 5-10 dakika gezinebilirsiniz.

 

https://hsgm.saglik.gov.tr/depo/birimler/saglikli-beslenme-hareketli-hayat-db/Fiziksel_Aktivite_Rehberi/Turkiye_Fiziksel_Aktivite_Rehberi.pdf 

internet adresinden Türkiye Fiziksel Aktivite Rehberi’ne ulaşabilir. Her yaş için uygun egzersiz hareketlerini buradan faydalanarak uygulayabilirsiniz.

 

Evde egzersiz yapmak bize ne sağlar?

  • Kas kuvvetini, dayanıklılığını, esnekliğini arttırır.
  • Kiloyu azaltır ve korur.
  • Kardiyovasküler hastalık ve tromboz riskini azaltır.
  • Kan yağ ve glikoz düzeylerini düşürür.
  • Psikolojik durumu ve uyku kalitesini düzeltir.
  • Kemik mineral yoğunluğunu arttırır.
  • Bazı kanser tiplerini ve kronik ağrıyı azaltır.
  • Yakın hafızayı arttırır ve dikkat süresini uzatır.
  • Depresyon sıklığını azaltır, iyilik halini artırır.
  • İmmün fonksiyonlarda düzelme, inflamatuar belirteçlerde azalma sağlar.
  • Bütün mortalite (ölüm) ve morbidite (hastalığa yakalanma oranı) nedenlerinde azalma sağlar.

 

Tüm bu sebeplerden dolayı sabahları ilk uyanıldığında pencereler açılıp eviniz havalandırılmalı, temizliğe dikkat edilmeli, temastan kaçınılmalı, izolasyon mutlaka sağlanmalı, sağlıklı beslenmeli ve ev egzersizlerinizi ihmal etmemelisiniz.